Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Dwustronne spotkanie pomiędzy przedstawicielami Urzędu Transportu Kolejowego a przedstawicielami Federalnego Urzędu ds. Kolejnictwa.

17.06.2008

W dniu 10 czerwca 2008 r. w Bonn, odbyło się dwustronne spotkanie delegacji Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), pod przewodnictwem Prezesa Wiesława Jarosiewicza, z przedstawicielami Federalnego Urzędu ds. Kolejnictwa (EBA). Strona niemiecka reprezentowana była przez Pana Ralfa Schweinsberga - Wiceprezesa EBA, Panią Caroline Fisher, Pana Johannesa Drillera oraz Pana Heiko Heid.

Celem spotkania było wzajemne zapoznanie się ze specyfiką działania obydwu Urzędów, określenie zasad przyszłej współpracy oraz omówienie zagadnień i problemów najistotniejszych aktualnie zdaniem obydwu stron.

Na początku spotkania przedstawione zostały struktury oraz zadania obydwu urzędów, ramy prawne działania oraz posiadane zasoby. Obok nieco odmiennych uwarunkowań prawnych w jakich funkcjonują obydwa Urzędy oraz różnic w zakresie posiadanych kompetencji, wskazane zostały znaczące dysproporcje kadrowe. Federalny Urząd ds. Kolejnictwa realizujący zadania z zakresu bezpieczeństwa i interoperacyjności transportu kolejowego, przypisane Krajowej Władzy ds. Bezpieczeństwa Transportu Kolejowego (NSA) oraz po części zadania z zakresu licencjonowania przedsiębiorstw kolejowych zatrudnia aktualnie na stałe około 1200 pracowników w siedzibie centralnej w Bonn oraz w oddziałach terenowych. EBA posiada ponadto około 1000 ekspertów, z którymi prowadzi bieżącą współpracę. Urząd Transportu Kolejowego posiada natomiast łącznie około 150 pracowników w siedzibie w Warszawie oraz w siedmiu oddziałach terenowych, realizujących oprócz wskazanych powyżej zadań także zadania z zakresu regulacji rynku kolejowego.

W kolejnym punkcie omówiona została struktura prawna w zakresie kolejnictwa funkcjonująca w obydwu państwach, ze szczególnym uwzględnieniem krajowych przepisów bezpieczeństwa oraz problemów związanych z procesem notyfikacji przedmiotowych przepisów Komisji Europejskiej.

Następnie obydwie strony omówiły rolę jednostek badawczych oraz jednostek notyfikowanych w systemie. Zaprezentowane zostały procedury obowiązujące w obydwu państwach w tym zakresie, wraz ze wskazaniem występujących różnic, w szczególności w zakresie uzyskiwania przez jednostkę statusu notyfikowanej. Strona niemiecka przedstawiła także zasady funkcjonowania jednostki EB CERT oraz określiła jej miejsce w strukturze.

Istotną część posiedzenia poświecono zagadnieniom związanym ze wzajemną akceptacją taboru. Strona niemiecka scharakteryzowała treść umowy wypracowanej w tym zakresie z Francją oraz treść i zasady Listu Intencyjnego (Memorandum of Understanding) podpisanego z Holandią , Szwajcarią, Austrią oraz Włochami. Przedyskutowany został także zakres niezbędnych działań, których realizacja umożliwiłaby włączenie strony polskiej w system wzajemnej akceptacji oraz perspektywa czasowa ich realizacji.

Na zakończenie spotkania obydwie strony wyraziły konieczność intensyfikacji wzajemnej współpracy i wymiany doświadczeń w szczególności w zakresie ruchu transgranicznego, numeracji wagonów oraz wzajemnej  akceptacji.    

 

   

do góry