Seminarium otworzył Pan Wiesław Jarosiewicz, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, dokonując wprowadzenia do tematyki seminarium i zwrócenia uwagi na znaczenie niniejszego projektu dla ewentualnych zmian w prawie kolejowym. W swoim wystąpieniu Prezes Urzędu wyraził również rozczarowanie nieobecnością na seminarium wielu przedstawicieli zaproszonych przewoźników kolejowych, którzy nie wykazują wystarczającego zainteresowania rzeczywistymi działaniami mającymi na celu wzmocnienie regulacyjne sektora, a podejmują jedynie niekonstruktywną krytykę działań regulatora.
Seminarium podzielone było na trzy części, w trakcie których wykonawca komponentu Pomocy Technicznej w ramach działania pierwszego Ocena schematu organizacyjnego i procedur dla regulacji polskiego rynku kolejowego na otwartych konkurencyjnych warunkach, przedmiotowego projektu – firma Deloitte Business Consulting S.A. – przedstawiła wyniki przeprowadzonej analizy.
W pierwszej części spotkania Pan Mirosław Antonowicz, Wiceprezes ds. Regulacji Rynku Kolejowego w Urzędzie Transportu Kolejowego, przedstawił zarys tematyki dotyczącej teorii regulacji sektora kolejowego. Szczególną uwagę zwrócił na konieczność jednolitego zdefiniowania zasadniczej terminologii regulacyjnej związanej z sektorem kolejowym. Następnie przedstawiciele firmy Deloitte omówili kwestie dotyczące regulacji w sektorze kolejowym, dostępu do kluczowych urządzeń, oraz dostępu do „ostatniej mili” dla podmiotów świadczących usługi na rynku kolejowym. Kolejnym etapem było omówienie rozwiązań regulacyjnych stosowanych w wybranych krajach członkowskich m.in. Wielkiej Brytanii, Niemczech, na Węgrzech i Austrii. Przedstawiona analiza umożliwiła zapoznanie się z najlepszymi praktykami i specyficznymi rozwiązaniami stosowanymi przez wymienione kraje członkowskie oraz wskazała, iż nie wszystkie rozwiązania stosowane w omawianych krajach są możliwe do implementacji na rynku polskim ze względu na różną specyfikę sektora kolejowego w analizowanych krajach.
Druga część spotkania poświecona została prezentacji polskiego rynku kolejowego na tle pozostałych państw członkowskich Unii Europejskiej. Przeprowadzona analiza wskaźników pokazała, iż stan liberalizacji rynku w Polsce jest na poziomie zgodnym z trendami wyznaczonymi przez dyrektywy, zaś Polska znajduje się tuż za liderami europejskimi tj. Wielką Brytanią, Niemcami i Szwecją. Ponadto omówiono podział kompetencji w zakresie regulacji na polskim rynku kolejowym oraz procedury obowiązujące na rynku wraz z ich oceną dokonaną przez firmę Deloitte.
Na zakończenie spotkania zaprezentowano obszary krytyczne systemu regulacyjnego rynku kolejowego w Polsce zidentyfikowane przez ekspertów Deloitte. Przedstawiono również najlepsze praktyki stosowane w wyżej wymienionych krajach członkowskich wraz z analizą możliwości ich implementacji.
Po omówieniu wszystkich aspektów przedmiotowego seminarium przeprowadzona została dyskusja odnosząca się m.in. do akceptacji opłat za dostęp do infrastruktury, opłaty rezerwacyjnej, umowy zawieranej miedzy zarządcą a przewoźnikiem, sprawozdawczości regulacyjnej oraz trwającego wciąż procesu restrukturyzacji PKP.
Podsumowując przedmiotową dyskusję Pan Mirosław Antonowicz stwierdził, iż w chwili obecnej kluczowym zadaniem jest umożliwienie zrozumienia zagadnień regulacyjnych przez wszystkie podmioty funkcjonujące na rynku oraz jasne zdefiniowanie „urządzeń kluczowych” w ramach polskiego systemu regulacji kolejowych.
Kończąc spotkanie Prezes Wiesław Jarosiewicz zaproponował, aby na bazie wniosków z prezentacji oraz z przeprowadzonej dyskusji przygotowane zostały rekomendacje kierunków zmian legislacyjnych, które zostaną przedstawione na posiedzeniu kierownictwa Resortu.