Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

ROK 2013 – ROKIEM DYNAMICZNEGO ROZWOJU KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW INTERMODALNYCH

09.11.2012

 

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku i społeczeństwa, związanym z rozwojem kolejowych przewozów intermodalnych, Urząd Transportu Kolejowego podjął działania mające na celu identyfikację czynników mogących potencjalnie generować rozwój tego proekologicznego segmentu przewozów. Celem prac jest przedstawienie konkretnych przykładów pilnych działań, mogących w krótkim czasie w sposób bezpośredni przyczynić się do dynamicznego rozwoju przewozów kolejowych, a co za tym idzie znaczącej redukcji kosztów zewnętrznych generowanych przez polski system transportowy i kosztów ponoszonych przez polskie społeczeństwo.

Dotychczas prowadzone przez urząd badania, wskazują na dynamiczny rozwój sektora przewozów intermodalnych, który niestety w znacznym stopniu odbiega od standardów europejskich, zarówno pod względem wielkości przewozowych, jak i możliwości technicznych. Skłania to do poważnej analizy, co nie może się odbyć bez ścisłej współpracy z  wszystkimi interesariuszami i uczestnikami rynku tego rodzaju przewozów.

W związku z powyższym pragniemy zaprosić wszystkich Państwa do współpracy przy realizacji ww. projektu. Jeżeli chcą Państwo włączyć się w te działania, mają własne przemyślenia, uwagi, sugestie, pomysły potencjalnych rozwiązań prawnych i technicznych lub inne spostrzeżenia mogące w sposób bezpośredni przyczynić się do wzrostu udziału przewozów kolejowych w transporcie intermodalnym, prosimy o kontakt drogą elektroniczną do dnia 30 listopada bieżącego roku na adres: analizy@utk.gov.pl lub kontakt telefoniczny: (22) 630–18–64, (22) 630–18–44.

W trakcie realizacji projektu chcielibyśmy odpowiedzieć między innymi na kilka kluczowych pytań:

  • Jak powinna kształtować się ulga w stawce za dostęp do infrastruktury kolejowej dla pociągów intermodalnych w dłuższej perspektywie czasu?
  • W jaki sposób i na jakich zasadach ulga powinna być przyznawana?
  • W jaki sposób wysokość ulgi przełoży się na wzrost przewozów kolejowych?
  • Jakie wymierne korzyści (finansowe, społeczne) wiążą się z przeniesieniem znacznego wolumenu przewozów na transport kolejowy?
  • Jak lepiej egzekwować istniejące przepisy prawa, co potencjalnie mogłoby przełożyć się na wzrost przewozów intermodalnych transportem kolejowym?
  • Jak zmienić i w jakim zakresie istniejące przepisy prawne, stanowiące barierę dla dalszego rozwoju przewozów kolejowych?
  • Jakie regulacje prawne należałoby wprowadzić w celu pobudzenia przewozów intermodalnych transportem kolejowym?
  • Jakie inne działania należałoby podjąć w celu stymulowania rozwoju przewozów intermodalnych koleją?

 

do góry