Nawigacja

Aktualności

Zezwolenia dla wariantu lub wersji typu pojazdu po wejściu w życie nowych TSI – jak składać i co badać?

04.12.2023

Rozporządzenia Komisji Europejskiej, które wprowadziły nowe wersje technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI), obowiązują od 29 września 2023 r. Wątpliwości budzi sposób składania wniosków oraz zakres sprawdzenia pojazdu zmodernizowanego w części. Wyjaśnia je Urząd Transportu Kolejowego.

Wnioski o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do obrotu pojazdu kolejowego po 28 września 2023 r. powinny odnosić się do rozporządzeń Komisji Europejskiej[1][2]. Nowe przepisy dotyczą każdego pojazdu, jaki ubiega się o zezwolenie na wprowadzenie do obrotu – zarówno dla typu, wariantu, jak i wersji.

Należy jednak pamiętać, że obligatoryjność stosowania starych lub nowych TSI zależy od fazy, w której znajduje się projekt. Fazy te zostały opisane w poprzedniej wersji TSI Loc&Pas oraz TSI WAG[3]:

  • TSI Loc&Pas 2020. Faza „A” oznacza przedział czasowy od chwili wyznaczenia przez wnioskodawcę jednostki notyfikowanej odpowiedzialnej za weryfikację WE, a kończy się z chwilą wydania certyfikatu badania typu lub projektu WE. Nie trwa dłużej niż siedem lat. Faza „B” to okres ważności certyfikatu badania typu lub projektu WE od chwili jego wydania przez jednostkę notyfikowaną. Również nie trwa dłużej niż siedem lat. W tym czasie możliwa jest certyfikacja WE pojazdów kolejowych na podstawie zgodności z typem.
  • TSI WAG 2020. Faza „A” oznacza przedział czasowy od chwili wyznaczenia przez wnioskodawcę jednostki notyfikowanej odpowiedzialnej za weryfikację WE, a kończy się z chwilą wydania certyfikatu badania typu lub projektu WE. Trwa nie dłużej niż cztery lata. Faza „B” to okres ważności certyfikatu badania typu lub projektu WE od chwili jego wydania przez jednostkę notyfikowaną. Nie może być dłuższy niż dziesięć lat. W tym czasie możliwa jest certyfikacja WE pojazdów kolejowych na podstawie zgodności z typem.

Zgodnie z postanowieniami Rozporządzenia 2023/1694, jego stosowanie nie jest obowiązkowe dla projektów, które 28 września 2023 r. znajdowały się w fazie „A” lub fazie „B”. Wyjątkiem są zmiany wskazane w:

  • dodatku L do TSI Loc&Pas 2023 (na podstawie punktu 7.1.1.2.),
  • dodatku P do TSI PRM 2023 (na podstawie punktu 7.1.2.),
  • dodatku H do TSI NOI 2023 (na podstawie punktu 7.1.),
  • dodatku A do TSI WAG 2023 (na podstawie punktu 7.1.1.).

Wnioskowanie o zezwolenie dla wariantu lub wersji typu jest możliwe w czasie faz „A” i „B” dla typu, z którego wyodrębniono wariant lub wersję. Oznacza to, że certyfikacja pojazdów kolejowych na podstawie zgodności z typem nie może trwać dłużej niż okres odpowiednio siedmio- lub dziesięcioletni dla TSI Loc&Pas lub TSI WAG dla pierwotnego typu pojazdu.

Zgodnie z zapisami w Rozporządzeniu 2023/1694 ponownej ocenie zgodności podlega pojazd jedynie w zakresie wprowadzonych zmian. Regulują to punkty:

  • 7.1.2.1.2. oraz 7.1.2.2.1. do TSI Loc&Pas 2023,
  • 7.2.3. do TSI PRM 2023,
  • 7.2.1. do TSI NOI 2023,
  • 7.2.2.1 i 7.2.2.2. do TSI WAG 2023.

W przypadku zmian w istniejącym podsystemie „Sterowanie – urządzenia pokładowe” lub typie tego podsystemu, zasady reguluje pkt. 7.2.2 TSI CCS 2023. Zgodnie z pkt. 7.2.2.1 części określone w tabeli 4.1 TSI CCS i parametry podstawowe podsystemu pokładowego, na które zmiany nie mają wpływu, są wyłączone z oceny zgodności.


[1] Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz. Urz. UE L 222, z 8 września 2023 r., s. 380).

[2] Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1694 z dnia 10 sierpnia 2023 r. zmieniające rozporządzenia Komisji: (UE) nr 321/2013, nr 1299/2014, nr 1300/2014, nr 1301/2014, nr 1302/2014, nr 1304/2014 oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/777 (Dz. Urz. UE L 222, z 8 września 2023 r., s. 380).

[3] Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/387 z dnia 9 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 321/2013, (UE) nr 1302/2014 i (UE) 2016/919 w odniesieniu do rozszerzenia obszaru użytkowania i etapów przejściowych (Dz. U. L 73, z 10 marca 2020 r., s.6)

do góry