W 2021 r. odnotowano wzrost liczby pojazdów znajdujących się w dyspozycji przewoźników pasażerskich. Dotyczy to zarówno pojazdów trakcyjnych (np. elektryczne zespoły trakcyjne), jak i wagonów. Przewoźnicy kolejowi w mniejszym stopniu niż w połowie ubiegłej dekady decydują się na likwidację lub sprzedaż posiadanego taboru.
Wagony pasażerskie
Na przestrzeni ostatnich 10 lat ogólna liczba wagonów pasażerskich na polskiej sieci kolejowej stopniowo malała. W tym czasie zanotowano spadek o ponad 1 100 sztuk, z 3 339 wagonów w 2012 r., do 2 215 wagonów w 2020 r. Dopiero w 2021 r. liczba wagonów wzrosła do 2 224.
Na koniec 2021 r. w dyspozycji przewoźników było 1 951 wagonów z miejscami do siedzenia oraz 190 z miejscami do leżenia (57 kuszetek i 133 wagony sypialne).
Struktura pojazdów doczepnych w dyspozycji przewoźników pasażerskich normalnotorowych w latach 2020-2021
pojazdy doczepne |
2020 |
2021 |
|
---|---|---|---|
wagony pasażerskie |
2 215 |
2 224 |
|
z miejscami do siedzenia |
1 943 |
1 951 |
|
jednopokładowe |
1 834 |
1 838 |
|
z częścią bagażową |
15 |
15 |
|
z częścią gastronomiczną |
5 |
5 |
|
piętrowe |
89 |
93 |
|
z miejscami do leżenia |
190 |
190 |
|
kuszetki |
57 |
57 |
|
sypialne |
133 |
133 |
|
pozostałe |
82 |
83 |
|
bagażowe |
0 |
1 |
|
gastronomiczne |
82 |
82 |
|
wagony towarowe |
0 |
5 |
|
kryte (G) | 0 | 5 |
Po raz pierwszy w zestawieniu pojawiły się wagony kryte (towarowe) budowy normalnej. Pięć sztuk pojazdów tego rodzaju zakupiły Koleje Dolnośląskie. Ten samorządowy przewoźnik, jako pierwszy w Polsce, wykorzystuje zmodernizowane wagony towarowe do przewozu rowerów.
Lokomotywy i zespoły trakcyjne
Jedynym rodzajem trakcyjnego taboru kolejowego w dyspozycji pasażerskich przewoźników kolejowych, którego liczba zmniejszyła się względem początku ubiegłej dekady, są lokomotywy elektryczne oraz spalinowe. Ma to związek z coraz mniejszym wykorzystaniem składów wagonowych w codziennej obsłudze ruchu kolejowego. W 2012 r. przewoźnicy pasażerscy posiadali 557 lokomotyw (412 elektrycznych i 145 spalinowych). Na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba lokomotyw spalinowych spadła z 145 w 2012 r. do 105 w 2020, a w 2021 r. wzrosła i osiągnęła poziom 129. Liczba lokomotyw elektrycznych spadła z 412 w 2012 r. do 313 w 2019 r., po czym w 2020 r. i 2021 r. wyniosła odpowiednio 343 i 342.
Przez ostatnie 10 lat liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) oscylowała wokół 1 200 sztuk. W 2012 roku było to 1 216 EZT, a w 2021 r. 1 242 sztuki. Wzrosła natomiast liczba spalinowych zespołów trakcyjnych, ze 157 w 2012 r. do 246 w 2021 r.
Struktura pojazdów trakcyjnych w dyspozycji przewoźników pasażerskich normalnotorowych w latach 2020-2021
pojazdy trakcyjne |
2020 |
2021 |
---|---|---|
lokomotywy |
448 |
471 |
elektryczne |
343 |
342 |
spalinowe |
105 |
129 |
wagony silnikowe |
76 |
81 |
elektryczne |
2 |
2 |
spalinowe |
74 |
79 |
zespoły trakcyjne |
1 423 |
1 498 |
elektryczne |
1 212 |
1 242 |
spalinowe |
209 |
246 |
dwunapędowe |
2 |
10 |
Statystyki obejmują wszystkie pojazdy wskazane przez przewoźników kolejowych, zarówno kursujące w ramach rozkładu jazdy, jak i odstawione (np. z uwagi na awarie, nieaktualne przeglądy czy oczekiwanie na naprawę).