Przewodniki opublikowane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej stanowią wytyczne, które mają wpierać przedsiębiorstwa kolejowe oraz krajowe władze bezpieczeństwa w procesach związanych z wydawaniem jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa. Dotyczą one zarówno samej procedury wydawania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa jak i wymagań zawartych w rozporządzeniu Komisji (UE) 2018/762 ustanawiającym wspólne metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do wymogów dotyczących systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Przewodniki znajdują się pod adresami:
- Przewodnik dotyczący wniosków o wydanie jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa – przewodnik dla wnioskodawców,
- Przewodnik dotyczący wniosków o wydanie jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa – przewodnik dla organów,
- Przewodnik - Wymogi dotyczące systemu zarządzania bezpieczeństwem w zakresie certyfikacji bezpieczeństwa lub autoryzacji bezpieczeństwa
- Przewodnik - Ramy zarządzania kompetencjami dla organów właściwych ds. bezpieczeństwa,
Jednolity certyfikat bezpieczeństwa stanowi potwierdzenie ustanowienia przez przewoźnika kolejowego lub zarządcę infrastruktury systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz zdolności do bezpiecznego prowadzenia działalności. System zarządzania bezpieczeństwem oznacza organizację, środki i procedury przyjęte przez zarządcę infrastruktury lub przewoźnika kolejowego w celu zapewnienia bezpiecznego zarządzania swoim działaniem. Jednolity certyfikat bezpieczeństwa zastąpi obecnie funkcjonujące certyfikaty bezpieczeństwa części A i B dla przewoźników kolejowych. Dla przedsiębiorstw operujących w więcej niż jednym kraju Unii Europejskiej jednolity certyfikat wydawany będzie przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej.
Wydawanie jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa związane jest z IV Pakietem Kolejowym. Wchodzi on w życie 16 czerwca tego roku. Jednak niektóre kraje, w tym Polska i wszyscy jej sąsiedzi odroczyli wejście w życie IV Pakietu o rok. Dlatego w Polsce jednolite certyfikaty bezpieczeństwa będą wydawane od 16 czerwca 2020 r. Certyfikaty bezpieczeństwa w części A i B wydane przed tą datą zachowają swoją ważność do czasu końca ich ważności.