Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w ostatnich latach 2/3 wypadków na kolei to zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych i potrącenia na tzw. „dzikich przejściach”. W zeszłym roku w takich wypadkach zginęło 171 osób, a ciężko ranne zostały 74 osoby. Aby zwiększyć bezpieczeństwo ruchu kolejowego Prezes UTK prowadzi działania informacyjno-edukacyjne, takie jak „Kampania Kolejowe ABC”. Jest to ogólnopolski projekt z zakresu bezpieczeństwa kolejowego realizowany w latach 2017–2020, a skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz ich nauczycieli i wychowawców. Na „Kampanię Kolejowe ABC” udało się uzyskać ponad 23 mln zł dofinansowania ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.
Podmioty podpisujące porozumienia z UTK zadeklarowały wsparcie działań Urzędu. Podczas realizacji kampanii medialnej będą emitowały w swoich pociągach spoty reklamowe propagujące bezpieczeństwo, a ich przedstawiciele będą brali udział w wybranych wydarzeniach edukacyjnych dla dzieci organizowanych przez UTK. Wspólne działania przyczynią się do wzrostu poziomu świadomości i wiedzy wśród wszystkich pasażerów kolei, ze szczególnym uwzględnieniem najmłodszych.
Celem Kampanii Kolejowe ABC jest propagowanie zasad bezpieczeństwa oraz wartości i wzorców związanych z odpowiedzialnym zachowaniem się podczas korzystania z transportu kolejowego, a także podczas poruszania się na obszarach stacji, przystanków i przejazdów kolejowych. Kluczowym elementem realizacji projektu są zajęcia edukacyjne prowadzone w przedszkolach i szkołach podstawowych na terenie całej Polski. W trakcie całej kampanii przeprowadzonych będzie 500 lekcji. Jesienią 2018 r. działania edukacyjne w szkołach zostaną wsparte informacyjno-edukacyjną kampanią medialną na rzecz poprawy szeroko rozumianego bezpieczeństwa pasażerów.