PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadziły samoczynną dwustawną blokadę liniową na odcinku linii Kielce – Fosowskie. Samoczynna blokada liniowa to zestaw semaforów i urządzeń, które z założenia mają zabezpieczać ruch pociągów na szlaku. Po modernizacji linii PKP PLK, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 402/2013, miała obowiązek przeprowadzić pełną ocenę znaczenia zmiany w systemie kolejowym dla zabudowy takiej blokady liniowej. Jednak Prezes UTK stwierdził, że PLK nie przestrzegała nałożonych na zarządcę obowiązków, nie została przeprowadzona pełna ocena. Dotyczyła jedynie zmian technicznych i nie uwzględniała zagrożeń eksploatacyjnych. Brak przeprowadzenia pełnej oceny znaczenia zmiany (z uwzględnieniem kwestii eksploatacyjnych) skutkuje zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Prezes UTK zaznacza, że ostatecznie to PKP PLK jako zarządca infrastruktury, decyduje o rodzaju środków naprawczych minimalizujących stan zagrożenia.