Przewoźnicy kolejowi, którzy sprzedają bilety przez internet, zezwalają na okazywanie ich do kontroli w formie elektronicznej (np. z tabletu lub telefonu komórkowego). Jest jednak wyjątek. Chodzi o bilety kupione na dwa rodzaje połączeń w PKP Intercity:
- w komunikacji międzynarodowej (obecnie dostępne są tylko bilety do Niemiec),
- w komunikacji krajowej w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia (kuszety).
Bilety powinny być wydrukowane na kartce A4. Jeśli pasażer jadący z Warszawy czy z Gdyni do Berlina o tym zapomni, zostanie potraktowany jak osoba nieposiadająca ważnego biletu. Może wtedy otrzymać wezwanie do zapłaty, często mylnie nazywane „mandatem”. Jeżeli w ciągu 7 dni „gapowicz” wpłaci opłatę manipulacyjną (obecnie wynosi ona 20 zł), a w odwołaniu od wezwania przedstawi imienny bilet na dany przejazd, kara zostanie umorzona. Innym rozwiązaniem jest zakupienie nowego biletu u obsługi pociągu. W takim przypadku warto dopilnować, by konduktor wydał poświadczenie o niewykorzystaniu biletu internetowego. Dzięki temu, po potrąceniu odstępnego (15% ceny), odzyskamy należność.
Problem polega na tym, że w komunikacji międzynarodowej jedynie drużyna konduktorska przewoźnika wystawiającego e-bilet może go zweryfikować w terminalu mobilnym. Dla kontrolerów po drugiej stronie granicy dowodem potwierdzającym ważność biletu jest jedynie znakownik odciśnięty na wydruku. - Jest to anachroniczne rozwiązanie, które naraża podróżnych na nieporozumienia i często finansowe konsekwencje. Dlatego cały czas zachęcamy PKP Intercity by razem z Deutsche Bahn wypracowali nowe mechanizmy sprawdzania biletów – mówi dyrektor Departamentu Praw Pasażerów UTK, Przemysław Skubisz.
Do Urzędu Transportu Kolejowego docierały sygnałów od podróżnych, których spotkały nieprzyjemności z powodu okazania biletu jedynie na ekranie telefonu. Prezes UTK zwrócił też uwagę na brak dostatecznej informacji o istniejących wymogach. Po tej interwencji w systemie internetowej sprzedaży biletów e-IC zostały dodane wyraźne komunikaty dotyczące opisanych wyjątków. Na etapie zakupu biletu w systemie internetowym wyświetla się informacja o konieczności wydrukowania biletu.