Nawigacja

Aktualności

W CEMM o cyberbezpieczeństwie i cyfryzacji kolei

09.05.2024

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego spotkał się z Wiceprezesem Rady Ministrów, Ministrem Cyfryzacji Krzysztofem Gawkowskim i Dyrektorem Centralnego Ośrodka Informatyki Radosławem Maćkiewiczem. Była to okazja do rozmowy o zadaniach Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów oraz o cyfryzacji kolei.

Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów, utworzone przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, odwiedził Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski oraz Dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki Radosław Maćkiewicz.

Prezes UTK Ignacy Góra przedstawił obowiązujące od 2023 r. zasady egzaminowania maszynistów oraz rolę Centrum Egzaminowana i Monitorowania Maszynistów. CEMM to najnowocześniejszy tego typu obiekt w Europie. Powstał dzięki dofinansowaniu z Funduszy Europejskich. Mieści innowacyjne symulatory, komfortowe sale egzaminacyjne oraz zaplecze socjalne. Wszystko zostało zaprojektowane i wykonane ściśle na potrzeby kandydatów na maszynistów i maszynistów zdających państwowe egzaminy. Powstanie CEMM całkowicie zmieniło dotychczasowe zasady wchodzenia do tego zawodu oraz ma bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo personelu kolejowego i pasażerów.

„Egzaminy państwowe są gwarancją standaryzacji i bezstronności. Liczę na to, że szybko uda nam się wyrównać poziom kompetencji kadry maszynistów. Od ich wiedzy i umiejętności zależy bezpieczeństwo setek ludzi – każdego dnia” – uważa dr inż. Ignacy Góra.

Prezes UTK wyjaśnił także, dlaczego w Polsce powinniśmy postawić na ETCS Limited Supervision.

Z wyposażenia infrastruktury w system ETCS Limited Supervion wynika wiele korzyści. ETCS LS zapewnia bezpieczeństwo na dużo wyższym poziomie niż stosowane obecnie czuwak i SHP, a jest to system znacznie tańszy niż podstawowa wersja ETCS poziomu 2” – przekonywał dr inż. Ignacy Góra.

Prezes UTK poruszył również kwestie cyfryzacji, która odgrywa ogromną rolę w podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa transportu kolejowego w Polsce. Zaznaczył konieczność budowy systemu informatycznego gromadzącego i analizującego dane z zakresu bezpieczeństwa kolejowego – z wykorzystaniem technologii AI i uczenia maszynowego. Dzięki cyfryzacji procesów od samego początku informacja będzie mogła być przetworzona, co pozwoli krajowej władzy bezpieczeństwa podejmować wyprzedające kroki, zmierzające do poprawy stanu bezpieczeństwa kolejowego w Polsce.

Projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów” dofinansowany jest z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. 

  • Radosław Maćkiewicz, Krzysztof Gawkowski, Ignacy Góra stoją, w tle zdjęcie infrastruktury kolejowej
  • Krzysztof Gawkowski za pulpitem symulatora lokomotywy, obok stoi Ignacy Góra
do góry